Většině rodičů jednou nadejde ta chvíle, kdy nazraje ten čas, a jejich dítě vyroste do školkového věku. Nastává ta otázka. Do jaké školky své dítě dám?
A většině rodičů se také zároveň objevují v mysli jejich vlastní vzpomínky z dětství, jejich zkušenosti a s nimi spojené pocity. Z doby, kdy sami chodili do školky. Ano, většina z nás do nějaké školky chodila. Odnesli jsme si zkušenosti dobré nebo zlé. Náš vlastní, osobní prožitek. A tyto zkušenosti a tento prožitek ovlivňuje ve značné míře to, jakou školku budeme vybírat pro své dítě.
Podle čeho se rozhodnout? Jak na výběr školky?
Především si řekněme, podle čeho se určitě nerozhodovat. Rozhodně se vyhněme pokušení rozhodnout se pro školku, kterou bychom si vybrali my sami. Tedy jakou bychom si přáli pro sebe, když jsme byli malí. Možná se to nezdá, ale takovým rozhodnutím může rodič svým dětem docela ublížit. Proč tomu tak je? Protože pokud se rozhodujeme a vybíráme si školku podle sebe, zohledňujeme tak nevědomky svá vlastní traumata, která v nás zůstala z našeho dětství. To samozřejmě znamená, že v tu chvíli zapomínáme na své dítě. Na JEHO potřeby, na JEHO osobnost. Je to taková kulišárna, které podlehne mnoho rodičů.
Ono se to nezdá, ale správný nebo nesprávný výběr školky může dítě citelně ovlivnit do dalšího života.
Takže jak to je? Jak se rozhodnout, aby to bylo „správné“? Je nějaký konkrétní návod?
Návod bychom si mohli shrnout do těchto několika bodů:
- Odolat pokušení vybírat podle sebe a svých vzpomínek na dobu, kdy jsme chodili do školky.
- Odolat názorům svých rodičů a dalších „radilů“.
- Objevit, jaké je vlastně moje dítě. Vyhovuje mu spíš být vedeno, nebo mít možnost vynikat? Je rychlejší nebo pomalejší? Jaký je komunikační typ?
- Všímejte si, zda jde o komunitní školku nebo jiný typ. Ne pro každé dítě je vhodná komunitní školka a naopak pokud je dítě hodně pocitové a spíše pasivnější, bude spíše inklinovat k lesní školce, komunitní školce nebo například k Waldorfské školce.
Kdy tedy Montessori, kdy lesní nebo komunitní školka a kdy Waldorf nebo kdy veřejná školka?
Obecně můžeme říci z našich dlouholetých zkušeností, že Montessori školka je spíše pro děti zvídavější, které rády vyniknou a mají povahu akčnější. Super pro obrazové děti. Lesní a komunitní školky budou spíše pro děti pocitové, které jsou orientovány k přírodě. Pozor, když jsou například rodiče hodně orientováni k přírodě. Už několikráte jsme řešili případy, kdy rodiče se nastěhovali na vesnici do přírody, ale jejich děti to vůbec nedávaly. Rodiče, ať se snažili sebevíce, je k přírodě prostě nedokázali přivést. Každý jedinec je svébytný a například takový človíček, vnitřním založením ajťák, ten se vám do přírody moc nepohrne. Waldorf je vhodnější pro děti., které jsou rády ukotveny v kolektivu, bez potřeby příliš vyčnívat. Nu a často se nám stává, že z různých alternativních školek nakonec děti přechází k veřejné školce (lidově státní školce). Většinou proto, že rodiče nevybrali správnou alternaci a škola neodpovídala podstatě jejich dítěte.
P.S.: Máte dotazy k tomuto tématu? Napište nám. A pokud si opravdu nejste jisti svým odhadem dítěte nebo školky, můžete nás kontaktovat a společně to probereme.
Potřebujete poznat komunikační typ vašeho dítěte? Zkuste si projít Kurz na komunikační typy: https://www.kopsovikurzy.cz/kurzy/komunikacni-typy/
Napsat komentář